Exklusivt för medlemmar

Boosta din digitala resa, Konsthantverkscentrum

Boosta din digitala synlighet –
Fördjupningskurser i digital synlighet

Fördjupningskurserna är en del av fortbildningen ”Boosta din digitala resa” och bygger vidare på kunskap från de två första och grundläggande kurserna. De vägleder dig praktiskt i hur du arbetar vidare med affärstänk i dina digitala kanaler, samt hur du jobbar mer planerat, medvetet och med tydligare mål.Fördjupningskurserna behandlar 6 delkurser eller kunskapsområden. Varje delkurs består av flera videos med förinspelade föreläsningar, instruktioner och övningar att göra på egen hand. ugue duis dolore te feugait nulla facilisi.

För vem?

Du är igång och jobbar med digital synlighet för din verksamhet men det går lite trögt och du saknar djupare kunskap om verktygen? Du kanske har en nätbutik som inte riktigt vill lyfta. Du administrerar din egen hemsida, har Google-kontots viktigaste inställningar på plats och har företagskonto för Facebook och Instagram (vilket motsvarar de två grundläggande kurserna).

Del 1• Digital strategi - Skapa innehåll och kommunicera – varumärke, målgrupper, planering och mål.

Del 1 video 1

Vad är en digital strategi och varför behöver jag den? Marknadsföringsmodellen Kundresan.

Del 1 video 2

Verksamhetsmål, kunder och konkurrenter

Del 1 video 3

Vilka digitala kanaler ska jag använda?

Del 1 video 4

Varumärke och kommunikativ idé

Del 1 video 5

Resurser, budget och planering

Del 2 • Sökoptimering (SEO), vad det är och hur gör jag?

Del 2 video 1

Vad är SEO och vad går det ut på? Vad är Google Search Console och hur använder jag det?

Del 2 video 2

Så här sätter du upp Google Search Console.

Del 2 video 3

Sökordsanalys, nästa steg. Hur webbplatsen bör se ut kopplat till dina viktiga sökord.

Del 2 video 4

Webbplatsstruktur och sidstruktur för att gynna SEO.

Del 2 video 5

Analysera dina konkurrenter. Tips för att förbättra din egen SEO.

Del 3 • Grunderna i digital annonsering – Facebook och Instagram

Del 3 video 1

Facebook Business Manager, Facebook-pixeln och målgrupper.

Del 3 video 2

Bygg anpassade, sparade och look-a-like-målgrupper direkt i verktyget.

Del 3 video 3

Kampanjstruktur, annonsplacering och format.

Del 3 video 4

Hur du bygger en kampanj i Ads Manager från start till slut.

Del 3 video 5

Hur du skapar egna mätuppsättningar och hur man tittar på data i Ads Manager.

Del 4 • Bygg publika relationer med nyhetsbrev och blogg

Del 4 video 1

Email-marketing – bakgrund och lagar.

Del 4 video 2

Innehåll i nyhetsbrev.

Del 4 video 3

Bilder, copy och call-to-action.

Del 4 video 4

Tid och frekvens för nyhetsbrev.

Del 4 video 5

Analysera och optimera.

Del 4 video 6

Verktyget HubSpot för email-marknadsföring.

Del 4 video 7

Verktyget Mailchimp för nyhetsbrev.

Del 4 video 8

Att skriva bloggartiklar – tips & råd.

Del 5 • Grunderna i Google Ads

Del 5 video 1

Grunderna till Google Ads. Vanligaste användningsområdena och var annonser är synliga online.

Del 5 video 2

Vad kostar det? Betalningsmodellen och auktion.

Del 5 video 3

Arbetsprocess och sökordsanalys.

Del 5 video 4

Sökordsstrategi och matchningstyper.

Del 5 video 5

Kampanj i Google Ads. Inställningar och kampanjstruktur.

Del 5 video 6

Skriva annonser.

Del 5 video 7

Att arbeta med annonstillägg.

Del 5 video 8

Landningssidan och Google Ads.

Del 5 video 9

Key Performance Indicators (KPI)

Del 6 • Digital analys och vad är det som fungerar?-

Del 6 video 1

Introduktion

Del 6 video 2

Uppgifter

Del 6 video 3

Kontostruktur & filter

Del 6 video 4

Filtrera egen trafik

Del 6 video 5

Segment, mål och konverteringar

Del 6 video 6

E-handelsstatistik

Projektet ”Boosta din digitala resa – på rätt sätt” är utvecklat med stöd från Region Skåne tillsammans med Topvisible och Navigator. Fortbildningen har genomförts under 2021 och handledningsmaterialet är tillgänglig för dig som är medlem i Konsthantverkscentrum.