MaisonObjet_logo

Maison & Objet

Maison & Objet

Malin Ida Eriksson vann Rising Talents Award på Maison & Objet

Keramiker Malin Ida Eriksson blev årets vinnare av ”Rising Talent Award” i kategorin konsthantverk, som utsågs på Paris-mässan Maison & Objet i början av september 2024. Temat för i årets var Navigating North.

"

Vi har valt ut en keramiker som befinner sig i gränslandet mellan hantverk och konst. Hon har frigjort sig från de traditionella värderingar som förknippas med hennes yrke och skapat en egen identitet, säger Stéphane Galerneau, ordförande för Aterliers d’Art de France, som har utsett vinnaren i Craft-kategorin

Maison & Objet genomfördes 5–9 september 2024 i Paris och är en av Frankrikes viktigaste internationella mässor för inredning och design. Mässan firade 30 år och höstens arrangemang sammanföll med Paris Design Week. Rising Talent Award delas ut till lovande unga formgivare som jobbar inom olika materialfält och varje år fokuserar man på utövare i ett specifikt geografiskt område. År 2024 riktade juryn blicken mot de nordiska länderna. De har nominerat utövare som är under 35 år med nyetablerade verksamheter och i år var det Malin Ida Eriksson som tog hem priset i kategorin konsthantverk.

Etablerade formgivare och experter från Norden

Juryn bestod av följande representanter: fransk-svenska design-duon Färg & Blanche, danska designern Gesa Hansen, Helsingforsbaserade arkitekten och designern Joanna Laajisto, danska arkitekten och designern David Thulstrup, grafiska designkonsulten och chefen för Iceland Design and Architecture Halla Helgadóttir samt Cecilie Molvær Jørgensen, rådgivare för Design og arkitektur Norge. Juryns ordförande, Dereen O-Sullivan, beskriver arbetet med urvalet:

"

I norra Europa har man ett annat förhållningssätt till tid och naturliga material. Den unga generationen definierar ett nytt språk som för tankarna till hantverksmässig design och samlarobjekt.

Malin Ida Eriksson – keramiker och konsthantverkare

Malin Ida Eriksson är verksam i G-studion i Gustavsberg. Hon ser på sin konstnärliga praktik som forskning där gränsen mellan keramik, skulptur, måleri och performance suddas ut. Processen är linjär – en handling leder till en annan, och leran är hennes arbetspartner i händelseförloppet. Malin bygger kärl som under ett performance skapar slumpmässiga målerier, som blir förlagor till hennes skulpturer.