Festivitas
Festivitas
Festivitas – utställning med konsthantverk på Form/Design Center
Den 15 juni öppnade grupputställningen Festivitas på Form/Design Center i Malmö. Se verk av 21 konsthantverkare: praktföremål i olika material tillsammans med bling-bling, chipsmonument, takkronor och baksmälla – allt som hör ett riktigt pangparty till. Utställningen pågår till och med 8 september.
Den 15 juni öppnade Festivitas, en utställning där Form/Design Center tillsammans med Konsthantverkscentrum presenterar 21 medlemmar som genom sin nischade materialkunskap och hantverksskicklighet bjuder in till ett samtida konsthantverksparty. I Festivitas möter du pampiga takkronor, festutstyrslar, praktföremål i glas, keramik och papper, bling-bling och neon tillsammans med ett chipsmonument och en rejäl ölsejdel – allt som hör ett riktigt pangparty till.
I utställningen ges även utrymme för kalasets baksidor, en efterfest med rester, miljömässig baksmälla och allmän ångest. I skärningspunkten mellan det vackra och det motbjudande kan ett glittrande blomsterarrangemang plötsligt framstå i mörkare dager.
Festivitas ingår i utställningsserien 7xkonsthantverk som är ett samarbete mellan Konsthantverkscentrum och Form/Design Center. Under åren 2020–2024 har samtida konsthantverk presenterats i såväl separatutställningar som grupputställningar på ett tema. Syftet är att uppmärksamma konsthantverket som en egen konstnärlig disciplin, sprida kunskap om och stärka visningsmöjligheterna för konsthantverk i Skåne.
Välkommen till vernissage av utställningen Festivitas på Form/Design Center Malmö
NÄR?
Lördagen den 15 juni kl 12.00 är det vernissage för utställningen Festivitas. Välkommen till sommarmingel med dryck, tilltugg och öppningstal tillsammans med flera av de medverkande formgivarna och representanter från Konsthantverkscentrum. Utställningen pågår till och med 8 september.VAR?
Form/Design Center, Lilla Torg 9, Malmö
Läs mer
Tidigare grupputställningar
Tidigare soloutställningar
Form/Design Center
I utställningen Festivitas visas konsthantverk av medlemmar ur Konsthantverkscentrum
Anna Pettersson • Annette Gulbæk • Britten Toftarp• Catarina Hällzon • Ea ten Kate • Ebba von Wachenfeldt • Emille de Blanche • Frida Lundén Mörck • Katarina Spik Skum • Ida Netterberg • Jeanette Wåhlstrand • Jokum Lind Jensen • Jonas Rooth • Sofie Karlsson • Kristina Lundsjö • Linn Sjöstedt • Miriam Parkman • Morris Åkermalm • Helena Sandström • Tilda Dalunde • Tor Cederman
Foto: Anna Pettersson
Anna Pettersson
Anna Pettersson är uppvuxen i Stockholm. Hon är utbildad på Leksands folkhögskola och har en masterexamen i keramik från Konstfack. Sedan 2001 är hon bosatt och verksam i Västmanland, med verkstad och en liten butik vid Sala Silvergruva. Som keramiker arbetar Pettersson både skulpturalt och med bruksgods. Den keramiska arbetsprocessen med leran som formas med händerna är hennes drivkraft och främsta uttrycksmedel.
Foto: Joachim Grusell
Annette Gulbæk
Annette Gulbæk är utbildad på Glasskolan i Kosta och Linnéuniversitetet i Pukeberg. Hon har en kandidatexamen från Glas- & Keramikskolan på Bornholm och en masterexamen från Konstfack samt erfarenhet som assisterande glasblåsare i både Schweiz, Storbritannien och Sverige. Gulbæk är verksam i en glashytta i Småland, där formger hon såväl konstglas som mindre kollektioner, framför allt med inspiration från naturens färger och former.
Foto: Britten Toftarp
Britten Toftarp
Britten Toftarp är verksam i en ateljé i Morup, Halland. Den akademiska examen i samhälls- och beteendevetenskap präglar hennes verk, och i sitt konstnärskap rör hon sig fritt mellan konsthantverk, folkkonst och slöjd. Toftarp intresserar sig för teman som religiositet, folktro, ritualer, klass, kön och mänskliga statusmarkörer. Hon arbetar med enkla tekniker och material under devisen ”man tager vad man haver” och förvandlar papper, loppisfynd och skräpmetall till extraordinär grannlåt.
Foto: Catarina Hällzon
Catarina Hällzon
Catarina Hällzon har en masterexamen i smyckekonst och corpus, från Konstfack och är sedan många år verksam utanför Lindesberg, i Bergslagen. Hon arbetar med naturen runt knuten och skapar gärna sina verk med traditionella hantverkstekniker fast på ett otraditionellt vis. Hällzon har förmågan att se ett material och förvalta de inneboende egenskaperna som finns i just det materialet.
Foto: Ea Ten Kate
Ea ten Kate
Ea Ten Kate är verksam i Göteborg. Hon har en bred konstnärlig bakgrund med en kandidatexamen i fri konst, utbildning i grafik och en masterexamen i textilkonst från HDK-Valand. I sitt skapande varvar Ten Kate gärna milimenterhantverk med stora offentliga uppdrag. Hon drivs bland annat av att se hur olika personer uppfattar saker och bjuder gärna in till kommunikation kring verken, det blir ofta en ingång till trevliga samtal och skapar förståelse mellan människor.
Foto: Michael McLain
Ebba von Wachenfeldt
Ebba von Wachenfeldt inledde sin utbildning på Glasskolan i Orrefors och har sedan jobbat på olika ställen runt om i världen. Hon känner sig hemma i glasbruksmiljön och är idag verksam i Skeppsta hytta, i Gnesta. Von Wachenfeldt skulpterar den varma glasmassan till verk i en slags samtida art nouveau-stil och arbetar utifrån ledordet ”lek till kunskap”.
Foto: Emille de Blanche
Emille de Blanche
Emille de Blanche är verksam i Stockholm och har en masterexamen från Konstfack. I sitt konstnärskap intresserar hon sig för det komplexa samspelet mellan samhälle, natur och teknologi. Genom skulpturala verk utforskar hon olika hybridtillstånd, där industriella produktionsmetoder och subkulturella uttryck sammanflätas. Hennes verk bjuder in betraktaren till en reflektion över samhällets dynamik och våra relationer till omgivningen.
Foto: Frida Lundén Mörck
Frida Lundén Mörck
Frida Lundén Mörck är verksam i Växjö. Hon har examen i produktdesign för glas från Linnéuniversitetet och en masterexamen från Konstfack. I sitt konstnärskap arbetar Lundén Mörck främst med glas som material, och ofta tar verken sin utgångspunkt i en tanke om det formbara och det formande, en sorts maktkamp men samtidigt ett ömsesidigt beroende.
Foto: Helena Sandström
Helena Sandström
Helena Sandström är verksam i Stockholm och driver ateljé tillsammans med en kollega. Hon är lärlingsutbildad guldsmed med masterexamen från Konstfack och arbetar med både smyckekonst, objekt och traditionellt silvercorpus. Sandström har en förkärlek till det mindre formatet och smycken intresserar genom sin unika relation till kroppen och sättet de kan spegla identitet och känslor i mötet mellan människor.
Foto: privat
Ida Netterberg
Ida Netterberg är keramiker och arbetar brett, från lergods till porslin. Hon har en masterexamen från Konstfack och är verksam i sörmländska Trosa. Den röda tråden i Netterbergs konstnärliga praktik är intresset för människans relation till sin omvärld. Under Konstfacksstudierna utforskade hon ämnet ornamentik och efter att ha hämtat inspiration från olika historiska epoker hittade hon ett eget formspråk. Vid sidan om keramiken driver hon Konsthantverkspodden tillsammans med tre kollegor.
Foto: Jeanette Wåhlstrand
Jeanette Wåhlstrand
Jeanette Wåhlstrand är utbildad på Capellagården och har sin verksamhet på Öland i byn Stora Frö. Hon varvar sitt konstnärskap med jobbet som bildlärare. I Wåhlstrands skapande är utgångspunkten ofta människan, med fokus på kroppar och ansikten. Hon arbetar främst med keramisk skulptur. Den formbara leran bjuder in till formexperiment, rumslighet och anatomi. Bildvärlden hämtar ofta inspiration från samhällsdebatten, litteraturen, konsthistorian och populärkulturen.
Foto: Jokum Lind Jensen
Jokum Lind Jensen
Jokum Lind Jensen har en utbildning i konstsmide från England och en masterexamen från HDK-Valand i Göteborg. Han är verksam i Fengersfors, Dalsland och undervisar i Metallgestaltning, på HDK-Valand Campus Steneby. Han arbetar skulpturalt och tar uppdrag inom offentlig gestaltning, arkitektoniskt smide och restaureringssmide. Lind Jensens primära drivkraft kommer ur en önskan om att ge konstsmidet ett samtida uttryck. Han arbetar experimentellt genom att utmana materialet, men alltid med återkoppling till hantverkstraditionen.
Foto: Jonas Rooth
Jonas Rooth
Jonas Rooth arbetar som glaskonstnär och är utbildad vid Glasskolan i Orrefors och på Konstfack. Han är verksam i egen ateljé och har glashytta i Maglehem, Skåne. Hans förhållningssätt i arbetet med glas grundar sig i en lust för färg och form samt en vilja att se hur långt glaset går att sträcka uttrycksmässigt. Rooth gör alla hantverksmoment själv: glasblåsning, slipning och montering. Typiskt för Roths glaskonst är att verken är sammansatta av flera separata delar, vilket ger kvaliteter både som helhet och på detaljnivå.
Foto: CJ Utsi
Katarina Spik Skum
Katarina Spik Skum bor och är verksam i Jokkmokk. Hon har mästarbrev i duodje och en masterexamen från Sámi University of Applied Sciences. Som konsthantverkare och duodjár-slöjdare är det samiska hantverket basen. Hon bär sedan barndomen samisk dräkt och använder gärna bruksföremål skapade av hennes mamma och mormor, föremål som ger inspiration till de egna verken och skapar nya vägar för duodje i dagens samhälle.
Kristina Lundsjö
Kristina Lundsjö är verksam som textilkonstnär i Stockholm. Hon har en kandidatexamen från Beckmans Designhögskola samt en masterexamen från Konstfack. I sin konstnärliga praktik utforskar Lundsjö textilens måleriska potential genom kollage, och kombinerar tekniker som screentryck, måleri, digitaltryck och broderi. Hennes arbeten består främst av vägghängda verk, men även skulpturala arbeten. Ofta använder hon gamla, obrukade tyger som blivit liggande, material som genom hennes hand aktiveras och får en ny samtida betydelse.
Foto: privat
Foto: Linn Sjöstedt
Linn Sjöstedt
Linn Sjöstedt har en masterexamen från Konstfack och är verksam som keramiker med ateljé i G-studion i Gustavsberg, strax utanför Stockholm. Sjöstedt skapar skulpturala bruksföremål, välbekanta former i nya sammanhang, som betonar vardagens absurditeter. Tematiken kretsar gärna kring samhällets påtryckningar, saker som karriär, kost, motion och att hålla skenet uppe. Hon driver med våra laster och tar dem samtidigt till sitt sitt hjärta.
Foto: Henrik Ljusberg
Miriam Parkman
Miriam Parkman är verksam i Stockholm och har sin textilutbildning från Handarbetets Vänner. Tillsammans med några kollegor har hon ateljé och driver vävgruppen Studio Supersju. Genom vävstolen jobbar Parkman i en uråldrig, tidlös berättartradition. Sedan examen har hon med rya och bildväv skapat färgstarka verk, menade som ett slags portaler till betraktarens inre. Även om det för vissa kanske bara är ett dekorativt objekt. Parkman menar att textil upplevs ofta som ofarlig och kan i det dolda förmedla budskap om sorg, glädje, politik, upplevelser och historia.
Foto: Emil Eriksson
Morris Åkermalm
Morris Åkermalm är utbildad inom vävning på Sätergläntan, har en kandidatexamen i svenska och genusvetenskap från Södertörns högskola och går just nu masterutbildningen i textilkonst på Konstfack. Den ursprungliga rytmen är grunden för Åkermalms konstnärliga praktik. Rytmen i vävstolen och spinnrocken. Rytmen i poesin. Handen och orden i rörelse. Hen undersöker språk och symbolik i relation till makt. Det vävda objektet med färger och trådar som drar åt olika håll kan fungera som en symbol för hur språket skapar förutsättningar för det liv vi lever.
Foto: Sebastian Kok
Sofie Karlsson
Sofie Karlsson är textilkonstnär och verksam i Göteborg. Hon har en masterexamen i textilkonst från HDK-Valand. I Karlssons konstnärliga praktik är textila tekniker som repslagning, vävning, broderi och makramé bärande för verkens form och uppbyggnad. Den tematiska utforskningen utgår från textil historia, vardagsföremål och material kopplade till hemmet. Textilens förmåga att transformeras genom uppförstoring av tråden är centralt i arbetet. Likaså undersökandet av gränsen mellan funktion och dekoration, mellan det offentliga och privata.
Foto: Tilda Dalunde
Tilda Dalunde
Tilda Dalunde har studerat både textil och metall. Hon är verksam i Stockholm och har en masterexamen från Konstfack. Dalunde intresserar sig för objekt som på olika sätt interagerar med människor och förstärker situationer de deltar i, som till exempel föremål som placeras på bordet när det dukas till fest. De flesta av Dalundes projekt uppstår i nyfikenheten av hur mötespunkten, eller krocken om man så vill, mellan två eller fler intressanta element skulle kunna se ut.
Foto: Tor Cederman
Tor Cederman
Tor Cederman är verksam i Stockholm och Hälleforsnäs. Han arbetar som frilansande konsthantverkare, konstnär, utställningsformgivare och scenograf sedan 1980-talet. Han är utbildad på Gerlesborgsskolan i Stockholm och har varit dekormålarlärling på Operans verkstäder. Cederman gillar kontrasten mellan hårt och mjukt och använder gärna ”omöjliga” färgkombinationer. Att förvandla olika material, i vissa fall specifika föremål, för att förmedla ett uttryck och en historia tilltalar honom. Verkens tillblivelse av är ofta en lång resa som först landar i mötet med åskådaren. När den processen fungerar hela vägen fram är det fest.